Studiobühne der Theaterwissenschaft
print


Navigationspfad


Inhaltsbereich

GUMBO

gumbo_I
GASTSPIEL



3./4. Dezember


„Man nehme eine Gruppe gehörloser und hörender südafrikanischer Theatermacher, addiere ein Märchen voll furchtbarer Begebenheiten, versteckter Romanzen und neu erwachtem Mut, mische Clowneskes, Gebärdensprache und Spuk hinzu... und was wird daraus?“

‚GUMBO’ - die erste Inszenierung Süd Afrikas von gehörlosen und hörenden Darstellern und ein Meilenstein in der Theatergeschichte von Süd Afrika.
Ausgelöst durch eine Verschwörung von Clowns ist ‚GUMBO’ ein modernes Märchen über die Entdeckung der Zugehörigkeit in der Welt. Ein junger gehörloser Junge entwickelt sich zum Mann durch den Widerstand gegen seinen Vater, der sich des Mißbrauchs schuldig gemacht hat. Er begegnet im Verlauf dieses Prozesses der Liebe zu einer jungen hörenden Frau.
Das Stück thematisiert die Themen Akzeptanz und Ablehnung und vermittelt eine einmalige Vision von Integration. Tragisch - komisch – roh –delikat –eindringlich und zerbrechlich – eine Kombination aus Clownerie, Bildersprache und der südafrikanischen Gebärdensprache.

Darsteller: Floß Adams (hörend); Rob Murray (hörend); Liezl de Kock (hörend), Lysander Barends (gehörlos) u. Marlon Synders (gehörlos)

Regie: Tanya Surtees

Mit freundlicher Unterstützung des Kulturreferates der Stadt München


 Unplugging my deaf ears

For the first few days of the National Arts Festival, comments that 'Gumbo' was worth going to see fell on my deaf ears.
When I finally did get to see the production, I still felt quite unsure if this production was just sheer indulgence or if it really was committed to the integration of deaf actors in theatres. It took a few days to process my thoughts and maybe to unravel my own prejudices.
Gumbo is an exciting physical theatre piece with Rob Murray at the core of the performance as a cunning, manipulative inn-keeper with a deaf son who falls in love with the daughter of a travelling salesman who spends the night at the inn.
During the dark and stormy night, wine flows and in a game of cards the travelling salesman gambles his daughter off to the inn-keeper. Liezl de Kock is a beautiful actress whose silent performance is a real delight to watch.
Gumbo tackles themes of acceptance and rejection by integrating deaf and hearing performers on and off stage. It is here where my prejudices were most evident. I went to the theatre expecting to see a ‘deaf play' by ‘deaf actors' and probably even a ‘deaf protest theatre piece’. I am so thrilled that 'Gumbo' thrashed my expectations.
'Gumbo' is an important piece of theatre which marks a significant moment in integrating South African theatre beyond the barriers of disability. The challenge that it faces is to create opportunities for its deaf actors to move beyond supporting roles to leading roles. I’m confident that this will happen as the company grows.